Google Search Console to wspaniałe narzędzie, które daje nam dostęp do ciekawych informacji na temat naszej strony www. Pozytywnie wpływa na jej poprawne odczytywanie przez wyszukiwarki internetowe, a zarazem ułatwia jej skuteczne pozycjonowanie.

Instrukcja obsługi Google Search Console – Dodanie witryny!

W pierwszej kolejności należy dodać witrynę do usługi Google Search Console. Pisaliśmy o tym dokładnie w poniższym artykule „Jak dodać stronę www do Google Search Console„.

Jeśli mamy to już za sobą, przejdźmy dalej 🙂

Spis treści:
  1. Ustawienia Google Search Console – Początek
  2. Instrukcja obsługi Google Search Console – Boczne menu

Ustawienia Google Search Console

Ustawienia pozwalają nam właściwie zarządzać każdą witryną w usłudze Google Search Console, a zarazem wpływają na to, jak jest odbierana nasza strona przez wyszukiwarki internetowe. Poznajmy więc po kolei najważniejsze ustawienia.

Wskazówka: do dyspozycji macie filmik na YT bądź cały artykuł.

Oglądaj filmik na YT:

Artykuł dla ulubieńców tekstu i zdjęć:

Ustawienia usługi GSC znajdujemy w prawym górnym rogu, pod ikoną „koła zębatego”. Klikamy w pierwszą pozycję „Ustawienia Search Console”

Ustawienia i Instrukcja obsługi Google Search Console

1. Zezwolenie bądź odmowa wysyłania wiadomości

Na początek możemy Google Search Console zezwolić bądź odmówić wysyłania powiadomień na nasz adres emailowy, na który zarejestrowaliśmy konto GSC.

Zezwolenie bądź odmowa otrzymywania wiadomości od Google Search Console na email

2. Ustawienie witryny – Preferowana domena

Klikając na prawy górny róg w ikonę „koła zębatego” pod drugą pozycją znajduje się „Ustawienia witryny”.

Ustawienia witryny Google Search Console

Dzięki temu mamy możliwość ustawienia preferowanej domeny. Jest możliwość ustawienia czy nasza witryna w wyszukiwarce Google ma być widoczna z przedrostkiem www bądź bez niego.

Ustawienia witryny w Google Search Console - wybór preferowanej domeny

3. Ustawienie witryny – Szybkość indeksowania

Kolejna opcja znajdująca się pod pozycją „Ustawienia witryny”, poniżej wyboru „Preferowanej domeny”. Mamy możliwość ustawienia jak często roboty google będą indeksować naszą stronę www, jeśli spowalniają pracę serwera.

Ustawienia witryny w Google Search Console - szybkość indeksowania

Więcej informacji: https://support.google.com/webmasters/answer/48620

4. Zmiana Adresu witryny

Jeśli doszło do zmiany adresu strony www to należy przejść do ikony „koła zębatego”, a następnie do pozycji 3 czyli „Zmiana adresu”. W miejscu tym mamy także możliwość poinformowania wyszukiwarki o nowym adresie strony, sprawdzenia poprawności wszystkich przekierować 301 i poprawność weryfikacji.

Ustawienia witryny w Google Search Console - zmiana adresu i przekierowanie

Więcej informacji: https://support.google.com/webmasters/answer/83106

5. Połączenie z Google Analytics

Dzięki temu udaje się nam połączyć Google Search Console z Google Analytics. Pozwala to uzyskać dostęp do większej ilości cennych informacji na temat naszej strony www.

Instrukcja obsługi Google Search Console - Połączenie usługi Google Analytics z Google Search Console

6. Użytkownicy i właściciele usługi

Funkcja ta pozwala nadać konkretnym osobom uprawnienia do strony w Google Search Console, pełne bądź ograniczone. Pisaliśmy o tym bardzo dokładnie w poprzednim artykule „Zarządzanie uprawnieniami w Google Search Console„.

Instrukcja obsługi Google Search Console – Boczne menu

W panelu Google Search Console pojawia się boczne menu, które umożliwia nam skorzystać z cennych narzędzi i raportów. Przyjrzyjmy się im dokładnie i oceńmy, jak je używać, aby przyczynić się do skutecznego pozycjonowania naszej strony www. Zaczynamy!

Google Search Console - boczne menu po lewej stronie

Wskazówka: do dyspozycji macie filmik na YT bądź cały artykuł.

Oglądaj filmik na YT:

Artykuł dla ulubieńców tekstu i zdjęć:

1. Panel

Daje nam wgląd do podstawowych wiadomości na temat bieżącego stanu naszej strony www. Ukazuje stan o nowych wiadomości oraz raporty dotyczące błędów indeksowania, analityki wyszukiwania i mapy witryny.

Boczne menu w google search console - Panel

2. Wiadomości

W narzędziu Google znajduje się pozycja wiadomości. Pozwala nam mieć dostęp do wszystkich wiadomości, które otrzymaliśmy od Google Search Console oraz jego moderatorów. Są to najczęściej wskazówki dotyczące zwiększenia widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz informacje o błędach na naszej stronie www (np. niedziałające linki, niedostępność strony, zwiększony ruch na stronie).

Boczne menu w google search console - wiadomości

Wszystkie wiadomości mogą trafiać również na email główny właściciela strony. Ukazywałem wam już, jak w opcji „Ustawienia Search Console” znajdujące się pod ikoną „koła zębatego” przechodzicie do ustawień, gdzie zgadzacie się bądź odmawiacie przyjmowania takich wiadomości. Ja oczywiście zalecam, ponieważ w momencie wystąpienia mniejszych i krytycznych problemów ze stroną, o wiele szybciej odczytamy taką informację na naszej skrzynce pocztowej. A dzięki temu będziemy mogli odpowiednio zareagować.

2. Stan w wyszukiwarce

W sekcji tej dowiadujemy się, jak nasza strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Pojawia się w nim również specjalne narzędzie pozwalające na analizę danych strukturalnych czy oznaczanie danych na stronie. Przyczynia się to do właściwej interpretacji strony www przez roboty indeksujące.

Boczne menu w google search console - wygląd w wyszukiwarce

Kolejną opcją jest tak zwane „Udoskonalenie HTML„. W niej poznajemy błędy związane ze stroną, na przykład dotyczące meta znaczników czy duplikacji treści. Pozostałe opcje to linki witryny oraz mobilne przyśpieszenie AMP.

3. Ruch związany z wyszukiwaniem

Świetna sekcja, z której szczególnie należy korzystać, jeśli zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu strony internetowej.

Boczne menu w google search console - ruch związany z wyszukiwaniem

Dzięki niej mamy dostęp do takich narzędzi, jak:
  • Analityka wyszukiwania – pozwala sprawdzić wyświetlanie się i działanie strony w wynikach wyszukiwania.
  • Linki do Twojej strony – cenne informacje na temat znalezionych przez wyszukiwarkę Google linków pochodzących z naszej strony internetowej.
  • Linki wewnętrzne – cała lista podstron dostępnych dla Google-botów oraz cenne info o linkach do innych podstron.
„Ruch związany z wyszukiwaniem” w Google Search Console umożliwia jeszcze:
  • sprawdzenie czy na stronę nie została nałożona kara ręczna (np. przez moderatorów Google)
  • sprawdzić stronę pod względem dostosowania do urządzeń mobilnych
  • ustawienie kierowania międzynarodowego dla strony www

4. Indeks Google

Dowiadujemy się tutaj, jak Google Boty zindeksowały naszą stronę www.

Boczne menu w google search console - indeks Google

Jest to widoczne w raporcie „Stan Indeksowania„, ukazujący nam ilość stron poprawnie zindeksowanych.

Raport „Słowa kluczowe w treści” pozwala sprawdzić, które pojedyncze słowa wyszukiwarka Google powiązała z naszą stroną.

Zakładka „Zablokowane zasoby” przedstawia nam zasoby, które blokujemy na stronie, na przykład za pomocą pliku robots.txt.

Ostatnią opcją w tej sekcji jest narzędzie „Usuń adresy URL„. Dzięki niej usuwamy z wyników wyszukiwania pewne podstrony z naszej witryny, które zostały wcześniej zindeksowane przez google, natomiast aktualnie już nie istnieją. Aby jednak w pełni to uczynić, należy jeszcze zadbać o wgranie aktualnej mapy strony do narzędzia Google Search Console i usunięcie wszelkich niedziałających linków na naszej stronie.

5. Indeksowanie

Indeksowanie w narzędziu GSC to narzędzie, dzięki któremu kontrolujemy, jak Google Boty indeksują oraz interpretują treść pojawiającą się na naszej stronie.

Boczne menu w google search console - indeksowanie

Pojawia się tutaj także raport „Błędy indeksowania” oraz „Statystyki indeksowania„. Szybkie zindeksowanie treści w wynikach wyszukiwania umożliwia nam opcja „Pobierz jako GoogleBot„.

W narzędziu tym mamy możliwość dodania mapy strony za pomocą pliku XML w widoku „Mapa witryny„. Natomiast „Tester pliku robots.txt” pozwala na zbadanie jego poprawności. Kolejną opcja to „Parametry w URL-ach” umożliwiająca organizację parametrów na stronie.

6. Pozostałe

Na samym końcu pojawiają się jeszcze dwie sekcje. Pierwsza z nich to „Problemy dotyczące bezpieczeństwa”.

Boczne menu w google search console - problemy dotyczące bezpieczeństwa i narzędzia internetowe

Korzystamy z niej na przykład w momencie włamania się na naszą stronę, co umożliwia nam szybsze rozwiązanie tego problemu.

Ostatnia sekcja to „Inne zasoby„, dające nam dostęp do cennych narzędzi nie powiązanych bezpośrednio z Google Search Console(np. Google Moja Firma, Google Merchant Center, PageSpeed Insight, Twoja wyszukiwarka, Domeny Google itp.), pozwalające na poprawne działanie i kontrolowanie strony www.

Boczne menu w google search console - narzędzia internetowe inne zasoby

Narzędzia internetowe – narzędzia testujące:
  • narzędzie do testowania danych uporządkowanych
  • asystent do oznaczania danych uporządkowanych
  • tester znaczników w e-mailu

Boczne menu w google search console - narzędzia internetowe, narzędzia testujące

Narzędzia internetowe – Raport na temat widoczności reklam

Pozwala nam dokładnie sprawdzić czy reklamy na naszej witrynie nie naruszają zasad „Standardów lepszych reklam” oraz nie wprowadzają użytkowników w błąd.

Boczne menu w google search console - raport na temat widoczności reklam

Już niedługo: Jak korzystać z Google Moja Firma?

Na koniec:

Zachęcam do obserwowania bloga o copywritingu, seo i pozycjonowaniu stron www

Zachęcam Was do obserwowania bloga. Zapisujecie się po prawej stronie 🙂 Obserwujcie także mój kanał na YT. Do usłyszenia!

Podziel się z innymi 🙂