Blog o Copywritingu, Pozycjonowaniu i Rozwoju osobistym

Wyjaśniam, jak prosto i skutecznie pozycjonować strony www oraz zwiększać swoje dochody. Bądźcie ze mną na bieżąco a rozwój osobisty gwarantowany!

Aktualności, Copywriting

Reklama radiowa a praca dziennikarza / copywritera

reklama radiowa, zalety reklamy radiowej, wady reklamy radiowej, radiowy spot reklamowy, slogan reklamowy, copywriter, copywriting, pozycjonowanie stron www

Reklama radiowa to pewnego rodzaju dźwiękowa oferta handlowa, którą firma adresuje do swoich potencjalnych klientów. Odróżnia się od reklamy telewizyjnej tym faktem, że radio nie odtworzy nam obrazu. Reklama radiowa ma jednak wiele ukrytych zalet, o których potencjalny słuchacz może nie mieć pojęcia, a także i wiele mankamentów, które stacje radiowe starannie tuszują.

Reklama radiowa posiada różnorodny zasięg. Wyróżniamy stacje regionalne, lokalne, ogólnokrajowe i międzynarodowe. Przez cały czas radio jest dość powszechnym środkiem komunikacji i pozwala na dotarcie z ofertą do wybranej grupy słuchaczy.

Swoje początki radio miało 28 sierpnia 1922 roku, kiedy to w USA nadano pierwszą na świecie reklamową audycję przez radio.

pierwsza audycja radiowa w USA, zalety reklamy radiowej, wady reklamy radiowej, raklama radiowa, copywriter pl, copywriter portfolio, copywriting cennik

Zalety reklamy radiowej
  • szeroka dostępność
  • prostota przekazu
  • niższa cena od reklamy TV
  • możliwość dotarcia do konkretnych odbiorców
Wady reklamy radiowej
  • nudne dla odbiorców powtórzenia
  • trudność w przekazywaniu zaawansowanych informacji
  • niska percepcja, ulotność
  • ograniczony kontakt słowny
  • krótki czas nadawania
  • powierzchowność odbioru

Jak działa reklama radiowa?

reklama radiowa, copywriting cennik, copywriter pl, copywriter portfolio, zalety i wady reklamy radiowej, jak działa reklama radiowa

Reklama radiowa jest dostosowana specjalnie na potrzeby radia, tak aby słuchacz nie odczuł braku obrazu, aby wszystko co ważne zostało przekazane mu za pomocą dźwięku. Reklamę w radiu charakteryzuje nuta emocjonalności, dzięki której słuchacz mimowolnie wytęża słuch, by usłyszeć jak najwięcej. Dźwięk działa z kolei na wyobraźnię, co pozwala kreować pewien sposób myślenia słuchacza.

Radio jest rodzajem mediów ogólnodostępnych, a więc reklamę radiową możemy usłyszeć w pracy, w komunikacji miejskiej, w kolejce u lekarza, na poczcie, w sklepach, a nawet na ulicach. Wszechobecność rozgłośni radiowych sprawia, że reklamy emitowane na ich antenie trafiają mimowolnie do szerokiego grona odbiorców, a taki jest przecież główny cel reklamy. Dodatkowo emisja takiej reklamy nie wiąże się z wysokimi kosztami i dlatego tak wiele firm i sprzedawców decyduje się na jej wykorzystanie.

Reklamę radiową charakteryzuje krótki czas realizacji od momentu powstania pomysłu na nią. Dzięki temu może ona szybko zostać dostosowana do potrzeb rynku i równie szybko zostać ulepszona. Często nagrywa się jej kilka wersji, bo jedną z wad reklam radiowych jest to, że słuchacze szybko się do niej przyzwyczajają. Nikt nie chce wiecznie słychać tego samego, słuchacz ceni sobie różnorodności, a dzięki kilku wersjom reklamy udaje się utrzymać kontakt ze słuchaczami na dłużej.

Reklamę radiową zapewnia dziennikarz / copywriter / Twórca reklam

copywriter pl, twórca reklam, copywriter portfolio, copywriting, twórca sloganów reklamowych, twórca spotów reklamowych

Przygotowanie takiej reklamy wymaga podjęcia wielu starań. Część z nich spada na takiego specjalistę, jak Copywriter, Dziennikarz bądź innego Twórcę reklam. On przecież dba o przygotowanie scenariusza reklamy radiowej, jak i zawarcie w niej odpowiedniej treści. W krótkim czasie muszą zmieścić się najważniejsze słowa kluczowe kampanii reklamowej i być dobrze zapamiętane przez odbiorców. To główny cel, który obierają sobie najlepsi Copywriterzy i pozostali Twórcy reklam. Dzięki temu są w stanie przygotować nam radiowy spot reklamowy, jak i krótki slogan reklamowy. Jak się do tego zabierają?

Radiowy spot reklamowy

Spot reklamowy stanowi najważniejsze źródło dochodów stacji radiowych i jest najważniejszą formą reklamy radiowej emitowaną w przerwach między konkretnymi audycjami bądź podczas ich trwania. Najczęściej taki spot trwa do 30 sekund i składa się z 1 bądź kilku materiałów reklamowych.

Cechy skutecznego spotu reklamowego:
  • dostosowany do grupy odbiorców
  • krótki, prosty do zrozumienia i zapamiętania
  • odpowiednia muzyka i efekty dźwiękowe
  • ilość słów (na 30 sekund przypada minimum 60 słów)
  • szybkość wypowiedzi
  • odpowiednia zawartość merytoryczna (pozbawiona szczegółów)
  • właściwy dobór głosów
  • oryginalny przekaz

Slogan radiowy

Slogan to forma reklamy spotykana również w radio. Pełni rolę krótkiego, zwięzłego i czytelnego hasła, które okazuje się bardzo łatwy do zapamiętania. Czas trwania sloganu radiowego wynosi zazwyczaj od 5-15 sekund.

Podział sloganów reklamowych:
  • news
  • emocjonalny
  • rozkazujący
  • ciekawy
  • śmieszny
  • skrót myślowy
  • identyfikujący towar bądź usługę

Reklama radiowa – Podsumowanie

reklama radiowa podsumowanie, ocena reklamy radiowej, zalety reklamy radiowej, wady reklamy radiowej, copywriter, copywriting, pozycjonowanie stron www, tworzenie stron

Na podstawie badań przeprowadzonych w roku 2013 ocenia się, że w Polsce radia codziennie słucha ponad 70% obywateli w wieku od 15 do 75 lat. Średni czas słuchania radia w weekendy wynosi ponad 4 godziny, natomiast w dni robocze ponad 5 godzin. Aktualnie te statystyki są zapewne mniejsze, ale mimo wszystko radio jest dość powszechnym i nadal wykorzystywanym medium reklamowym.

Do innych form reklamy radiowej zaliczają się rozmowy sponsorowane, dżingle oraz specjalne konkursy dla słuchaczy.

Pytanie do Was: Czy słuchacie radia? A jeśli tak, co jak reagujecie na reklamy? Dajcie znać w komentarzach!

Podziel się z innymi 🙂

20 Komentarze

  1. Bielecki.es

    Świetnie rozpracowany temat, choć sam mam co do jej skuteczności nieco wątpliwości. Mnogość stacji i „szum informacyjny” w eterze sprawia, że by skupić odpowiednią uwagę potencjalnych zainteresowanych konkretnym produktem musi być on wielokrotnie i w wielu stacjach powtórzony, w szerokiej porze emisji.

  2. Racja, cenne spostrzeżenie 🙂

  3. Radio przeżywać będzie jeszcze „swoj powrót” l jestem o tym przekonana. Ludzie wśród zbyt wielu spraw będą szukac czegos wyjątkowego a reklama w nim jest zupełnie inna. Wymaga oddziaływania na wyobraźnię co może okazać się często skuteczniejsze niz obraz. Pozdrawiam

  4. Zgadza się, dlatego zadanie związane z przygotowaniem skutecznej kampanii reklamowej w radio jest przeznaczone tylko dla prawdziwych specjalistów 🙂

  5. Zacisze Rozmaitości

    Reklamy to silny alergen, przynajmniej w moim przypadku 🙂 Jeśli natomiast pytasz o skuteczność, to chyba kluczowe znaczenie ma tu grupa docelowa. Język, stylistyka, słowa-klucze są zależne od tego, do kogo właściwie kierujesz swój produkt. Nie ma reklam o uniwersalnej sile rażenia – tak mi się przynajmniej wydaje.

  6. Bardzo dobrze Ci się wydaje 🙂 Pozdrawiam!

  7. Należę do tych dziwnych przypadków – bo nie słucham radia… Tak, są tacy

  8. Magda

    Radia słucham rzadko ale szczerze to reklamy bardziej mi przeszkadzają niż w TV. Nie wiem z czego to wynika.

  9. Bardzo ciekawy wpis. Reklamy radiowe rzeczywiście muszą być dobrze przemyślane, zaprojektowane konkretnie pod to medium. Szkoda tylko, że nie ma jakiegoś limitu reklam suplementów diety i pseudoleków na wymyślone choroby, które chyba stanowią większość wszystkich reklam w radiu.

  10. Nie tylko Ty, jak również do nich należę 🙂 Wolę słuchać swojej muzyki w Spotify bądź prosto z komputera 🙂

  11. Może z faktu, że do telewizyjnych reklam się po prostu przyzwyczaiłaś, a radio słuchasz rzadko i kiedy tam jeszcze trafiasz na reklamę to cię po prostu (…) trafia 🙂

  12. To się zgadza, blisko 80% reklam radiowych to leki, więc należy się dobrze wyróżnić reklamą z innej branży, aby była dobrze zapamiętana. Na pewno taki limit byłby dobrze odebrany przez słuchaczy 🙂

  13. Słucham radia w samochodzie i te reklamy mnie denerwują. Właściwie to reaguję na nie tak alergicznie, że nigdy nie kupiłam jeszcze czegoś, co było reklamowane w radiu;p Chyba odstrasza mnie właśnie ta częstotliwość;) Brawa za wpis, bardzo rzetelny!:)

  14. Częstotliwość reklam na pewno nas denerwuje, dlatego ja go nie słucham w ogóle 🙂 Ale społeczeństwo słucha i właśnie dlatego rynek reklamy stara się ten fakt wykorzystać 🙂

  15. Lubię takie merytoryczne wpisy. Wiedzy nigdy za dużo.

  16. Miło to słyszeć, polecam więc zapoznać się również z pozostałymi artykułami na blogu 🙂

  17. Słucham radio od czasu do czasu i nawet lubię słuchać reklam, jeśli przekazują one konkretne, interesujące mnie treści. Oczywiście – co za dużo to niezdrowo 🙂

  18. Radia słucham już chyba tylko jadąc samochodem. Nie pamiętam, kiedy słyszałam w nim „sensowną” reklamę. Są dla mnie często krzyczane, niewyraźnie wrzeszczane, przesadzone. Twój artykuł dokładnie tłumaczy co, jak i dlaczego w kwestii takiej platformy reklamowania. Dla mnie jednak reklamy radiowe są chyba najgorszym rodzajem reklam i najbardziej denerwującym. Pozdrawiam!

  19. Ja dokładnie Cię rozumiem, ale doceniam twórców tych reklam i spotów radiowych, którzy od czasu do czasu sprawią, że właśnie ich wiadomość nas zainteresuje. To nie zdarza się często, ale im należy się po prostu medal 🙂

  20. To należy do wyjątków, mnie reklamy odstraszają. Ale oczywiście czasami pewne z nich zwrócą moją uwagę 🙂 Pozdrawiam!

Pozostaw komentarz

Theme by Anders Norén